Dla wielu branż Instagram jest ważniejszym medium społecznościowym niż Facebook, czy inne portale, gdyż według badań użytkownicy Instagrama mocniej angażują się w treści tam publikowane, co przekłada się na zwiększony realny wpływ z kampanii Instagramowej na zakupy dokonywane przez tych użytkowników w realnym świecie.

Dla uzyskania jak najlepszych efektów korzystania z Instagrama jako medium promocyjnego warto opracować odpowiednią strategię działania i stosować się do najlepszych praktyk.

Poniżej znajduje się przykładowa strategia pracy z Instagramem.

  1. Wstępne ustalenie celu
  2. Potrójna analiza:
  3. a) analiza grupy docelowej
  4. b) analiza wewnętrzna = analiza firmy / marki
  5. c) analiza zewnętrzna = analiza konkurencji
  6. Rewizja celu
  7. Stworzenie planu działania
  8. Realizacja planu i najlepsze praktyki:

5.a. Dbanie o spójny wizerunek

5.b. Publikowanie z ustaloną częstotliwością i w odpowiednim czasie

5.c. Format i styl publikacji

5.d. Tematyka publikacji

5.e. Angażowanie społeczności

  1. Ewaluacja realizacji
  2. Ponowna rewizja celów i strategii działania
  3. Rozwój umiejętności instgramerskich
  4. Działanie z pasją

1. Wstępne ustalenie celu

Pierwszą rzeczą, którą powinniśmy zrobić jest ustalenie celu, czyli ustalenie czym będzie dla nas sukces do którego dążymy (na dany rok, dany miesiąc, dany dzień). Może to być liczba polubień, wyświetleń filmów, wypowiedzi, które chcemy uzyskać.

2. Potrójna analiza

2.a. Analiza grupy docelowej

Jeżeli wiemy już jak definiujemy sukces, powinniśmy zdefiniować swoją grupę docelową (czym się charakteryzuje, jakie wyznaje wartości, co skłania ją do działania, reagowania w świecie rzeczywistym i wirtualnym, etc.).

Jest to bardzo ważne, gdyż co prawda na całym świecie ponad miliard ludzi korzysta z Instagrama, a najpopularniejsze konta mają ponad 100 milionów followersów, naszym celem początkowym nie powinno być kierowanie postów do 100-milionowej bardzo zróżnicowanej grupy, a raczej do grupy mniejszej (może kilku-, kilkunastutysięcznej), ale potencjalnie bardziej zaangażowanej, która to grupa ewentualnie w przyszłości przyciągnie dalszych zainteresowanych na nasz profil (między innymi dzięki swojemu zaangażowaniu w posty, które publikjemy).

2.b. Analiza wewnętrzna = analiza firmy/marki

Poza zanalizowaniem grupy docelowej powinniśmy też przeanalizować własną firmę/markę, która chcemy promować na Instagramie. Powinniśmy ustalić sobie wartości, mocne strony, słabe strony naszej firmy/marki, żeby móc odwoływać się do swoich mocny stron w postach i być przygotowanym do reagowania na wspominanie o słabych stronach naszej marki przez followersów.

2.c. Analiza zewnętrzna = analiza konkurencji

Powinniśmy także przeanalizować silne i słabe strony konkurencji, żeby wiedzieć z czym / z kim będziemy się mierzyli (z czym / z kim będziemy porównywani przez followersów), w czym jesteśmy lepsi/gorsi, na co powinniśmy szczególnie zwracać uwagę w postach.

Wiedząc do czego dążymy, kim jesteśmy, dla kogo publikujemy i z kim konkurujemy, możemy przejść do bardziej szczegółowych ustaleń dotyczących prowadzenia Instagrama zaczynając od rewizji wstępnego celu, który sobie ustaliliśmy przed dokonaniem analiz.

3. Rewizja celu

Rewizja celu powinna obejmować uwzględnienie informacji z analiz i doprecyzowanie konkretów. Być może okaże się, że wstępne cele ustalone zostały optymalnie, ale być może po analizie konkurencji uznamy, że publikowanie codziennie lub raz na tydzień jest zbyt częste / rzadkie, być może osiąganie 100 polubień posta w naszej branży jest trudne nawet gdy mamy 10.000 followersów lub jest zbyt mało ambitnym celem, etc.

4. Stworzenie planu działania

W tym momencie możemy stworzyć konkretny plan działania, czyli ustalić co i kiedy chcemy publikować biorąc pod uwagę wszelkie dotychczasowe ustalenia.

Jest wiele aspektów na które warto zwracać uwagę przy prowadzeniu Instagrama, jak przykładowo: regularne publikowanie postów, urozmaicanie postów, publikowanie zarówno zdjęć jak i filmów opatrzone ciekawym opisem, etc.

5. Realizacja planu i najlepsze praktyki

I w końcu przechodzimy do realizacji planu. To kluczowy moment i podczas tej realizacji musimy zwrócić uwagę na wiele kwestii.

 5.a. Dbanie o spójny wizerunek

Przede wszystkim, wszelkie treści, które publikujemy na Instagramie powinny być spójne z wizerunkiem osoby / firmy / produktu, który promujemy.

Ta spójność dotyczy zarówno tematyki publikacji, jej stylistyki, częstotliwości z jaką się kontaktujemy z followersami, etc. Powinna być ona także zgodna z działaniami spoza Instagrama.

5.b. Publikowanie z ustaloną częstotliwością i w odpowiednim czasie

Drugą, bardzo istotną kwestią jest stosowanie się do wcześniejszych ustaleń częstotliwości publikacji. Podstawą do uzyskania dobrych zasięgów i wiernej grupy fanów na Instagramie jest regularne publikowanie postów.

Tworząc strategię działań instagramowych, w pierwszej kolejności planowaliśmy jak często będziemy publikować posty, teraz musimy się tego trzymać, aby móc osiągnąć zamierzone cele oraz w przyszłości móc przeanalizować swoje działania.

Dobrze jest zaznaczyć sobie w kalendarzu (np. w kalendarzu Google lub ściennym) na dwa dni (lub dzień) przed terminem publikacji przypomnienia o tym, że powinniśmy przygotować odpowiedniego posta. Posty możemy też przygotowywać z wyprzedzeniem i ustalać odpowiedni termin ich publikacji, niemniej jednak posty dotyczące bieżącej sytuacji mają większe szanse uzyskać większe zasięgi.

Dbajmy jednocześnie o to, aby publikować wtedy gdy nasi followersi są najbardziej aktywni w sieci (to może być inny czas dla młodzieży, inny dla młodych dorosłych, inny dla seniorów po 30-tce), gdyż Instagram stawia na świeżość i pierwsze minuty po publikacji najmocniej wpływają na to co się dalej dzieje z naszym postem.

5.c. Format i styl publikacji

Na Instagramie możemy publikować zarówno zdjęcia, jak i filmy. Możemy dzielić się z naszymi followersami tym co działo się w dalszej, bliższej przeszłości, tym co ma się wydarzyć lub tym co dzieje się w danym momencie.

Dobrymi zasięgami cieszą się posty z filmami oraz zdjęcia publikowane w czasie rzeczywistym, dlatego warto zadbać o to, aby w naszym harmonogramie przynajmniej raz na 3-4 posty publikować film, a raz na miesiąc publikować w czasie rzeczywistym (lub kilka razy na miesiąc – w zależności od ustalonego celu i grupy docelowej).

Najważniejsze jest tutaj, aby publikowane przez nas materiały były bardzo dobrej jakości (zarówno zdjęcia jak i filmy).

Dobrze jest stworzyć sobie ogólny schemat posta (np. logo firmy zawsze w prawym dolnym rogu, a zaproszenie do działania w lewym górnym), ustalić paletę barw, z których chcemy korzystać (zdjęcia czarno-białe, zdjęcia w ciepłych kolorach, zdjęcia w żywych kolorach, zdjęcia z nałożonymi konkretnymi filtrami, etc.).

Oczywiście, warto też pamiętać o tym, aby nasz profil nie stał się zbyt przewidywalny i nudny dla followersów.

5.d. Tematyka publikacji

Tematyka publikacji powinna być dostosowana do stworzonej wcześniej charakterystyki naszej grupy docelowej i naszej firmy / marki.

Tematy powinny być związane z zainteresowaniami naszej grupy odbiorców oraz ich potrzebami zarówno fizycznymi jak i emocjonalnymi.

Im lepiej określiliśmy wcześniej grupę docelową i swoje mocne strony, tym lepiej będziemy w stanie dobrać odpowiednie tematy, tak aby z jednej strony były ciekawe dla naszych followersów, a z drugiej wskazywały na wartość naszej marki, różnicowały nas względem konkurencji i ugruntowywały nasza pozycję na rynku.

5.e. Angażowanie społeczności

Głównym zadaniem każdego profilu jest tworzenie społeczności osób zainteresowanych tematem, marką, osobą, dlatego powinniśmy dbać o angażowanie followersów nie tylko poprzez dobrej jakości zdjęcia i filmy, ale także odpowiednio skonstruowane pytania, ankiety czy CTA.

W rozprzestrzenianiu się informacji po sieci bardzo przydatne są także  hashtagi i geotagi, dlatego warto ich używać w swoich postach. Należy jednak zadbać, aby hashtagi nie powtarzały się za często, były zrozumiałe dla odbiorców, nie było ich zbyt dużo, ani zbyt mało (kilka-kilkanaście). Konkretne wytyczne dotyczące hashtagów także zależą od naszej grupy odbiorców.

Warto przyjrzeć się temu jakie hashtagi cieszą się największym zainteresowaniem w danym momencie, ile hashtagów ma przy postach nasza bezpośrednia konkurencja (zwłaszcza ta, która ma więcej followersów, lepsze wyniki), etc. i trochę w tym temacie poeksperymentować.

6. Ewaluacja realizacji

Cokolwiek robimy, warto analizować efekty naszych działań i wpisać takie ewaluacje w swoją strategię pracy z Instagramem.

Przykładowo, po każdych 5 postach (lub po tygodniu / dwóch tygodniach) możemy sprawdzać jakie zasięgi miały nasze publikacje, które były bardziej popularne, a które mniej biorąc pod uwagę ich treść, jakość zdjęć, liczbę hashtagów, sposób prezentacji (IGTV, karuzela zdjęć, etc.) i na podstawie tak zdobytej wiedzy przejść do kolejnej rewizji celów i całego cyklu produkcyjnego.

7. Ponowna rewizja celów i strategii działania

Po dokonaniu ewaluacji wracamy do oceny realności i ambicji ustalonych wcześniej celów, strategii i sposobów działania i rewidujemy plan, aby w kolejnym okresie realizacyjnym osiągnąć przykładowo o 5-10-15% lepsze rezultaty.

Dzięki takim kilkuprocentowym wzrostom z jednego okresu realizacji na kolejnym (powiedzmy – comiesięcznego) mamy szansę w przeciągu roku zwiększyć liczbę reakcji na nasze publikacje z 10 do kilkudziestu.

Dzięki takiemu funkcjonowaniu możemy osiągnąć większą motywację zespołu pracującego nad naszym profilem do osiągania tych coraz lepszych rezultatów przy jednoczesnym utrzymaniu optymalnego poziomu stresu związanego z oczekiwaniami.

8. Rozwój umiejętności instgramerskich

To wszystko to oczywiście tylko bardzo pobieżne spojrzenie na temat i wierzchołek góry lodowej w kwestii prowadzenia Instagrama. Po  rozpoczęciu publikowania na Instagramie, warto wciąż się dokształcać w przydatnych umiejętnościach, przykładowo dotyczących robienia dobrych jakościowo zdjęć, pomysłów na zdjęcia, pomysłów na to jak je komponować, czy i gdzie umieszczać ludzi na zdjęciach, jakie kolory w jaki sposób wpływają na odbiorców, etc.

9. Działanie z pasją

I na zakończenie warto pamiętać o pasji tworzenia. Jeżeli będziemy tworzyli z pasją, dzielili się tym co jest dla nas naprawdę ważne, będziemy prędzej w stanie zarazić tym naszych followersów i prowadzić bardzo popularne konto.

Potrzebujesz pomocy w prowadzeniu Instagrama? Sprawdź: https://brandbay.pl/prowadzenie-profilu-instagram

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here