Regulatory napięcia to podstawowe elementy układów ładowania, które można znaleźć np. w akumulatorach samochodowym. Zadaniem regulatorów napięcia jest przede wszystkim dbałość o utrzymanie stałego napięcia, które w samochodach osobowych jest wytwarzane przez alternator. Czytaj dalej i dowiedz się, jak działają regulatory napięcia.

Regulatory napięcia muszą być sprawne, by w ogóle było możliwe włączenie silnika. Napięcie, które jest wytwarzane przez alternatory lub prądnice, musi zostać utrzymane na stałym poziomie, za co odpowiedzialny jest właśnie regulator napięcia. Prawidłowe działanie regulatora napięcia polega na zapewnieniu stałego napięcia zarówno na niskich obrotach silnika, jak i bardzo wysokich.

Regulator napięcia – co warto wiedzieć?

Należy pamiętać, że napięcie w przypadku prawidłowo funkcjonującego regulatora, może się różnić niemal nieznacznie. Zazwyczaj, dopuszczalne odchyły od norm, wynoszą zaledwie 0,5V. Tego rodzaju różnice mogą wynikać m.in. ze stopnia obciążenia alternatora, a także jego specyfikacji.

Wielu ekspertów z dziedziny elektromechaniki jest zdania, że istotny wpływ na wahania różnic w napięciu przy prawidłowym regulatorze, mogą mieć m.in. obroty prądnicy.

Właściwe napięcie ładowania przy działającym regulatorze napięcia, powinno wynosić od 14 do 14,4 V. Uznaje się, że niewielki spadek napięcia w regulatorze następuje wraz z upływem lat, co powoduje konieczność wymiany regulatora raz na kilka lat.

Podstawowe problemu regulatorów napięcia

Specjaliści  zauważają, że najczęstszym problemem regulatorów napięcia w układach ładowania akumulatorów samochodowych są spadki napięcia na zwiększających się obrotach silnika, przy zachowaniu względnie odpowiedniego napięcia na obrotach niskich. W normalnych warunkach, przy działającym regulatorze, nie powinno dochodzić do sytuacji, w której nawet przy dodatkowym obciążeniu, napięcie regulatora w jakikolwiek sposób spada.

Sprawdź regulator napięcia bez pomocy fachowca

Praktycznym sposobem na sprawdzenie stanu regulatora napięcia jest zaopatrzenie się w miernik uniwersalny. To dzięki niemu można sprawdzić, czy z alternatora do regulatora jest przesyłany prąd, a także to, czy wyjście regulatora wytwarza właściwe napięcie ładowania. Należy pamiętać, że tego rodzaju testy należy wykonywać tylko i wyłącznie na włączonym silniku.

Czytaj także: Jak działają przekaźniki?

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here